A Luna egy 2011-ben kezdődött, diákok által kivitelezett projectből nőtte ki magát, akik az Ubuntu 10.10 átalakításával szerettek volna egy konzisztens és felhasználóbarát Linux alapú operációs rendszert létrehozni. Az első verzió a Jupiter névre hallgatott és saját, belső fejlesztésű applikációi által vált híressé.
Két hónappal később a team már egy új Linux desktop environment, a Pantheon létrehozásán és tesztelésén dolgozott. Az egyik fejlesztő, Avi „aroman” Romanoff videóra vette a Pantheon hihetetlen bootolási és ablakkezelési sebességét, ezt feltöltötte YouTube-ra, ahol aztán futótűzként terjedt az elementary OS fejlesztők berkein kívül is.
A fejlesztéshez az akkor még újdonságnak számító GTK3 toolkitet alkalmazták, a programnyelvek közül pedig – az Ubuntu körökben népszerű Python elvetése után – a Vala-ra esett a választás; ezen újdonságok miatt sok fejlesztő figyelmét vonták a Luna-ra. A fejlesztők ezután a Granite létrehozásával elősegítették az open source linux kódok kiválogatását és egységes bugmentesítését, a Contractor megalkotásával pedig könnyen és gyorsan tehették kompatibilissé az applikációkat hardcoding és az egyéni implementációk miatti code bloat nélkül. A Switchboard egy helyen tárolta a rendszer és felhasználói beállításokat, és third-party bővítményeket is engedélyeztek hozzá, hogy az interface testreszabhatósága ne maradjon le a GNOME2 mögött.
Az Ubuntu Fejlesztői Találkozón az OS vegyes fogadtatásban részesült, ezért a csapat a kritikák hatására úgy döntött, „több professzionalizmust” visz a projectbe.
A kódok egységesítéséhez és ellenőrzéséhez Cody Garver és David „Munchor” Gomes is csatlakozott a fejlesztőkhöz. Segítségükkel a csapat megírta az elementary OS fejlesztésükhöz használható kódstílus útmutatót, amit igyekeztek az általános Vala gyakorlattal rendelkező fejlesztők számára is komfortossá tenni. A szigorítások az elementary fejlesztői közösségét is érzékenyen érintették, de végül jobb minőség ellenőrzéshez vezettek.
A project arculatának kialakításához Ian „Hexual” Cylkowski segítségét kérték, aki ehhez felvette a kapcsolatot az elementary felhasználóival és fejlesztőivel is. 2012 októberében a team végül leállította a Jupiter támogatását. Részben azért mert elavulttá vált a Luna fejlesztéseihez képest, részben pedig a kavarodás miatt, amit a sok release az elementary fejlesztők körében okozott. Ezekkel a lépésekkel, valamint az elementaryos.org layoutjának átdolgozásával készen állt a Luna egységes profilja.
A szociális oldalak közül a Luna először a Google+ rendszerében hozott létre hivatalos oldalt, ami a népszerűsítésben és a közösség szerveződésében is sok segítséget nyújtott a csapatnak. Egyre több blog és újság volt kíváncsi a Luna fejlődésére. Végül a Linux User & Developer, az egyik legnevesebb a szakmában 3 oldalas interjút közölt le a fejlesztő csapattal, komoly publicitást adva a Luna-nak.
A project kiadásainak finanszírozására pólók eladásából befolyt összegeket használnak, amiből még a bug-bounty-kra is marad; az így megjelölt bugok kijavításáért az önkéntes pénzt kap a csapattól a munkájáért. Maga az elementary OS is bármilyen jelképes árért letölthető, ezzel is jelezve hogy a Luna esetében elsősorban nem a pénz, hanem a közösség a lényeg.